Varukorgen är tom
Varukorgen är tom
Tapetorama har sålt tapeter och annan inredning i butik och online i över 20 år.
I mars 2024 gick aktiebolaget Tapetorama AB i konkurs. Vi startar nu upp igen och Tapetorama drivs till att börja med av den enskilda firman Trident & Rhodes som ägs av Tapetoramas grundare och ägare Dan Johansson. Generellt har vi samma köpvillkor som tidigare, fast vi har ingen butik och ett mindre sortiment. Det som framför allt särskiljer sig gäller ångerrätt/öppet köp och besiktningsplikt/reklamationer så läs dessa stycken extra noga.
LEVERANS:
Varorna kan antingen hämtas i vårt tillfälliga kontor/showroom i butiken Arsenik på Södra Förstadsgatan 38 i Malmö eller fås skickade till valfri leveransadress. Vi erbjuder leverans till ombud i samarbete med DHL.
Vi har följande fraktkategorier inom Sverige:
1. BREV
Småprover
Skickas fraktfritt.
2. PAKET TILL OMBUD (1-30 KG)
Skickas fraktfritt till DHLs ombud.
Ordrar från företag skickas med företagspaket.
3. UTLANDSLEVERANSER / OUTSIDE SWEDEN
För leveranser utanför Sverige behöver vi veta storlek och mottagarland för att kunna ge ett pris på frakt.
Välj Utlandskund i kassan så återkommer vi med en offert.
Vi har fasta priser till Danmark (199 SEK) och Finland (299 SEK).
Till länder utanför EU (inkl Norge) skickar vi bara ordrar överstigande 6000 SEK (exkl moms).
For orders outside Sweden we need to know content and delivery country to establish price for shipping.
Choose Outside Sweden in the checkout and we will come back to you with an offer.
For countries outside the EU (including Norway) we only send orders totaling more than 6000 SEK (excl VAT).
BETALNINGSALTERNATIV
För närvarande har vi ingen kassa och betallösning på plats på hemsidan. Kontakta oss på mail (info@tapetorama.se) eller telefon (040-505085) för information om betalningsalternativ.
EJ UTHÄMTADE BESTÄLLNINGAR:
För ej uthämtade beställningar och outlösta paket faktureras alla faktiska fraktkostnader fram och tillbaka till kund, samt 20% (minst 100 kr) av varuvärdet för lagervaror och 60% av varuvärdet för beställningsvaror för att täcka våra kostnader.
KOMPLETTERINGAR:
Vid kompletteringsbeställningar kan vi inte garantera samma färgbad/batch. Detta gäller i synnerhet varor som trycks på beställning. Önskar du en speciell batch så skriv det i kommentarsfältet så gör vi vad vi kan.
ÄNDRING AV LEVERANSADRESS/MOTTAGARE
Ändring av leveransadress faktureras med 210 kr för att täcka DHLs avgifter.
LEVERANSTID:
VINTAGETAPETER OCH ANDRA LAGERVAROR
Vintagetapeter skickas normalt inom 1-3 vardagar. Observera att vi bara gjort en generell besiktning och inventering av våra vintagetapeter. En del rullar kan vara skadade eller kapade. Vi kontrollerar dem mer noggrant när vi fått en order och vi plockat upp dem från vårt lager och återkommer om vi inte kan leverera beställd mängd.
BESTÄLLNINGSVAROR
För beställningsvaror tillkommer ytterligare leveranstid, vilket framgår på respektive artikel. Observera att detta är uppskattad leveranstid, ej garanterad leveranstid. I den automatiska orderbekräftelse du får via mail när du beställer står ett leveransdatum med uppskattad leveranstid baserat på den artikel som har längst leveranstid. Detta leveransdatum kan senare komma att justeras framåt eller bakåt utifrån den information vi får från våra leverantörer eller om vi har artikeln i lager. Om varorna ej kan levereras inom först angiven leveranstid har du rätt att avboka beställningen.
PROVER
Prover på vintagetapeter erbjuds utan kostnad och kan oftast skickas inom 1-3 vardagar. Prover på andra tapeter kan ta 1-3 veckor att beställa hem.
FÖRSENADE LEVERANSER
Saker kan gå fel i flera led i leveranskedjan som vi inte har någon kontroll över. Vi försöker åtgärda problem så gott vi kan, men vi ersätter inga externa kostnader uppkomna på grund av sena leveranser. Leveranstiden är endast uppskattad utifrån normalfallet och inte garanterad och vi uppmanar att beställa i god tid.
RETURER:
Vi har olika returvillkor för olika produkter. Ofta handlar det om huruvida det är lagervara eller beställningsvara, så samma produkt kan ha olika returvillkor.
1. 14 DAGARS ÖPPET KÖP
Du har 14 dagars öppet köp på alla lagervaror, inklusive vintagetapeter, från det du mottagit/hämtat ut varorna. Du bekostar själv alla eventuella returkostnader till oss. Vi återbetalar pengarna inom 14 dagar från det vi fått varorna i retur. Avdrag görs för skadade artiklar eller förpackningar. På tapeter med 14 dagars öppet köp går det att lämna tillbaka enstaka rullar.
2. 14 DAGARS ÅNGERRÄTT (Privatpersoner)
Du har 14 dagars ångerrätt på de flesta beställningsvaror som ej är specialtillverkade från det du mottagit/hämtat ut varorna. Du måste meddela oss inom 14 dagar att du vill ångra ditt köp. Du bekostar själv alla eventuella returkostnader till oss. Vi återbetalar pengarna inom 14 dagar från det vi fått varorna i retur. Avdrag görs för skadade artiklar. 20% avdrag görs för öppnad/skadad förpackning. Observera att ångerrätten, till skillnad från öppet köp, endast gäller samtliga artiklar av samma sort, alltså ej för exempelvis överblivna tapetrullar. Ångerrätten omfattar endast privatpersoner, för företag gäller ingen ångerrätt.
3. INGEN ÅNGERRÄTT
Du har ingen ångerrätt på varor som specialanpassas eller specialtillverkas åt dig, eller som är färskvaror. Hit hör till exempel alla våra digitala nytryck på tapeter eftersom de trycks i en särskild batch i den mängd som beställs.
ÖVERBLIVNA TAPETRULLAR
Eftersom det ofta är omöjligt att beräkna exakt åtgång av tapeter är det inte ovanligt att det blir rullar över. På beställningsvaror har vi ingen ångerrätt på överblivna rullar (se punkt 1. ovan). Detta gäller även om vi har blivit rådfrågade om mängd. Undantag kan göras om vi vanligen har varan i lager, till exempel vintagetapeter.
BESIKTNINGSPLIKT:
Som kund har du besiktningsplikt. Det innebär att du så snart du fått varorna ska kontrollera att du fått rätt vara, att alla tapetrullar har samma batch och att det inte finns några synliga fel. Om det är något som inte stämmer ska du kontakta oss så snart som möjligt. Om du anlitat en hantverkare men själv beställt varorna är det viktigt att veta att det fortfarande är du som har besiktningsplikten.
REKLAMATIONER:
Varorna ska kontrolleras snarast möjligt efter mottagandet (se Besiktningsplikt ovan). Skulle det finnas skador på varorna kontaktar ni oss snarast. Vi kan behöva ett prov på felet samt ev etikett för att kunna godkänna reklamationen. Observera att använd/uppsatt vara normalt räknas som godkänd vara och ej kan reklameras.
Felaktiga varor ersätts i första hand med ny vara, men om detta inte är möjligt ges pengarna tillbaka. Finns det felfria artiklar kan dessa i det senare fallet returneras på vår bekostnad.
Vi skickar normalt vidare reklamationsärenden till våra leverantörer för bedömning. Skulle de avvisa reklamationen så kan du alltid ta ditt ärende vidare till Konsumentombudsmannen eller Allmänna Reklamationsnämnden.
ERSÄTTNING FÖR EXTERNA KOSTNADER:
Vi försöker lösa alla problem så smidigt som möjligt men Tapetorama ersätter normalt inga kostnader uppkomna på grund av defekta artiklar. Undantag görs t ex om det gäller fel på varor som absolut inte kunnat upptäckas före användning/uppsättning.
GARANTIER - ÄLDRE TAPETER:
Våra gamla tapeter säljs som samlarobjekt/antikviteter och kunden ansvarar själv för om och hur man väljer att sätta upp dem. Eftersom vi inte provat eller granskat alla våra artiklar är våra uppsättningsanvisningar endast att ses som rekommendationer baserade på våra erfarenheter av att sätta upp liknande artiklar, men vi kan inte garantera att de fungerar på alla tapeter. Vi erbjuder dock pengarna tillbaka för samtliga rullar om det visar sig omöjligt att sätta upp dem, förutsatt att man i huvudsak följt våra rekommendationer, samt att man avbryter arbetet efter första rullen och returnerar resterande rullar i samma skick som man mottog dem. Vi ersätter inga arbets- eller fraktkostnader.
BESKRIVNINGAR OCH BILDER:
Alla beskrivningar av varorna har gjorts i god tro och utifrån våra egna observationer och tillverkarens beskrivningar. De skall dock bara ses som ungefärliga beskrivningar. Eftersom färgåtergivningen varierar beroende på bildskärmsinställningar så skickar vi små eller stora prover på (nästan) alla tapeter. OBS! Eftersom vi inte har alla prover hemma måste vi ibland beställa dem från leverantören vilket kan ta allt ifrån 1-4 veckor. Smärre färgskillnader mellan prover och varor kan förekomma.
INTEGRITETSPOLICY
Din integritet är viktig för oss och vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning (GDPR). En utförlig integritetspolicy hittar du här.
FÖRETAGSUPPGIFTER:
Trident & Rhodes
Spånehusvägen 53
214 39 Malmö
Sverige
ORGANISATIONSNUMMER:
700130-3515
KONTAKTUPPGIFTER:
Telefon: +46 (0)40 505085
Email: info@tapetorama.se